Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення».

Мета: - допомогти учням усвідомити зміст, ідейно-художні особли­вості оповідання Ф.Кафки та його стилю; розкрити значення терміну «самотність»;розвивати навички роботи з текстом;
           -  удосконалювати вміння учнів формулювати та обґрунтовувати власне ставлення    до прочитаного;
          - сприяти вихованню найкращих моральних якостей.

Обладнання: портрет Ф. Кафки; малюнки Ф. Кафки; видання творів Ф. Кафки;мультимедійна презентація «Трагедія «маленької людини» у сучасному світі»,музичний супровід, роздатковий матеріал (літературні словнички, кольорові картки), конверти, поезія В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»; публікація «Ти знаєш, що ти - людина?».
           (Ф. Кафка категорично заборонив робити ілюстрації до твору)
Терміни: метафора, символ.

Література
  • Паращич В. В. Світова література (академічний рівень).- К.; Основа,2011.
  • Волощук Є.Зарубіжна література. Хрестоматія – посібник для 11 класу. К.: Генеза,2003.
  • Шевченко Н. В. Зарубіжна література. –Х.:Весна,2010.
  • Кузьменко В.І. Словник літературознавчих термінів. – К.: «Український письменник»,1997.
  • Усі зарубіжні письменники та їхні твори. 11 клас. – Х.: «Ранок», 2009.
  • Газета «Психолог» №30-32, 2008Р., ст.52-55
  • Газета «Психолог» №16, 2010р.,  ст.20-21
  • Харатеристика образу головного героя твору "Перевтілення" Грегора Замзи
  • Робота із літературознавчим словничком
  • Спостереження над текстом новели "Перевтілення"
  • Перегляд презентації «Трагедія «маленької людини» у сучасному світі»
  • Письмова робота «Листівка-побажання самотній людині»
  • Розкажіть про кафкіанський світ, життя, переконання і творчість письмен­ника.
  • Поясніть зізнання Кафки: «...Я живу у своїй родині більш чужим, аніж найчужіший».
  • Що з ним трапилося?
  • Що вражає в його перевтіленні?
  • Безпричинність перевтілення і безопірність цьому Грегора Замзи.
  • Ким був Грегор до перетворення?
  • Як розвивалися стосунки Грегора і сім'ї з часом?
  • Чому виникають такі взаємовідносини?
  • —образний вислів, в якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю.
  • имвол - умовний знак, натяк. Символ має філософську смислову наповненість, тісно пов'язаний із наукою, міфом, вірою, поезією, але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення,завжди має переносне значення.
  • Яка головна метафора твору?
  • Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевтілення?
  • Чи змінюється розмір головного героя у творі?
  • Чому, на вашу думку, автор «зменшив» розмір Грегора – комахи?
  • Так Ф. Кафка хотів показати, як щораз збільшується прірва між відчуженою людиною та суспільством цитати.
  • Які символи використовуються у творі? Поясніть їх роль.
  • У чому полягає головна тема та проблема метафоричного світобачення у новелі«Перевтілення»?
  1. Втрата сенсу життя, тобто пошук того, що забезпечує стабільність, добробут, різного роду блага.
  1. Втрата віри в себе, в свої можливості.
  1. Брак спілкування, підтримки рідних.
  1. Відсутність взаєморозуміння, відторгненість, почуття знехтуваності, образи руйнують основу будь-яких відносин – довіру.
  1. Постійна туга і смуток, що підсилює небажання людини вступати в будь-які контакти з зовнішнім світом.
  • Самостійна письмова робота учнів на кольорових картках
  • Вибіркове озвучення побажань для самотньої людини
  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
  • Найбільше мене вразило...
  • Я вважаю ситуацію з « перевтіленням »...
  1. Оцінювання учнів
  1. Уміти аналізувати зміст оповідання Кафки «Перевтілення».
  1. Визначити й записати риси індивідуального стилю письменника.
  1. Індивідуальне завдання:
x


І. Організаційний момент
  1. Привітання
  2. Перевірка присутності учнів
  3. Підготовка до уроку
Викладач. Доброго  дня! Готуємось до уроку. Подайте, будь ласка, список відсутніх учнів.
— Відомий французький драматург XX ст. Ежен Йонеско писав: «Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав (це було «Перевтілення»), вразило мене... Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що може статися з кожним із нас, хоч це й представлено в цілком ірреальній формі... я зрозумів так, що кожен із нас може стати чудовиськом, що в кожному з нас причаїлася така мож­ливість. Чудовисько здатне вилізти назовні у будь-який момент. І тоді з нами відбудеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що притаїлося всереди­ні нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації періодично втрачають людську подобу: війни, повстання, погроми, різанина, колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких виявляється наша потвор­ність...»
Про ці проблеми ми й поговоримо на уроці.
Запишіть у зошити тему нашого уроку: « Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного світу твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури».
План уроку:
Мета уроку: усвідомити зміст, ідейно-художні особли­вості оповідання Ф.Кафки та його стилю; розкрити значення терміну «самотність»; розвивати навички роботи з текстом;удосконалювати вміння формулювати та обґрунтовувати власне ставлення  до прочитаного;виховувати у собі найкращі моральні якості.

1.Перевірка домашнього завдання
Викладач. Зараз ми пригадаємо особливості життя письменника Ф. Кафки:
Психолог. У своїй родині, а особливо у стосунках із батьком Ф. Кафка зазнавав тільки осудження та зневагу. Стіна нерозуміння здавалась прірвою, яка розділяла любов батька і сина. Батько придушив волю хлопця, позбавив його віри у власні сили і викликав до себе почуття страху, ненависті та відрази. Літературна діяльність не викликала захоплення у родині. Пізніше у своєму творі «Листи батькові» Кафка відобразить усі складності і тонкощі синівських почуттів, але, на жаль, він  не наважився на відверту розмову з батьком. Ф. Кафка не зміг самоствердитись у своїй родині.

1. Евристична бесіда за змістом твору
Викладач. Давайте пригадаємо зміст новели «Перевтілення»: Грегор Замза — головний герой твору…
-Головний герой перетворився на комаху.
-Грегор –турботливий син, який утримував усю сім’ю, відпрацьовував батькові борги, дуже любив свою сестру Грету.
Психолог.
Опишіть основні риси характеру героя
           - Відповідальний,  турботливий, чуйний до прекрасного, працьовитий, покірний.
               - Стосунки погіршилися, сімя відвернулась від Грегора.
 - Сімя не розуміє, не приймає перевтілення Грегора на комаху.
·         ІЦо, на вашу думку, найстрашніше у творі?
            - Відчуженість від хворого, нерозуміння, втрата родинного тепла.

2. Робота з міні – словничком
Опрацювання термінів «метафора», «символ».
Викладач. Для того, щоб краще зміст твору, його глибокий психологічний зміст та проблематичність світобачення головного героя твору, ми опрацюємо визначення «метафора», «символ». Законспектуйте , будь ласка, визначення у свої словники (самостійна робота із роздатковим матеріалом).



3.Спостереження над текстом новели
Викладач. Діти, відкрийте, будь ласка, ваші підручники на ст.60.Ваше завдання - відшукати у творі «Перевтілення» метафори та символи, пояснити їх значення та підібрати відповідні цитати.
   Бесіда
-Перевтілення Грегора в комаху – яскрава метафора відчуження людини від усього світу. Втративши людську подобу,герой опинився за межами людського існування. Він автоматично був позбавлений права займати в суспільстві навіть найнижчий щабель, і навіть у своїй родині він не міг претендувати на будь-яке «людське» місце (з часу перевтілення Грегор постійно знаходився під замком у своїй кімнаті, не обідав із сім’єю за столом, не проводив час за розмовами із ріднею).
-Автор хоче показати абсурдність, проблематичність такого перевтілення, зберігаючи не лише людські розміри  Грегора, а й наділяючи комаху людським розумом і душею (коли Грета принесла сніданок (грінки і молоко), Грегор спочатку діже зрадів, адже дуже любив цю їжу, але, спробувавши її, глибоко розчарувався, бо зрозумів, що тіло комахи не пристосоване до такої їжі, коли ж сестра принесла йому зіпсуті відходи, він (як людина) гидував ними, але організм комахи вимагав саме таких харчів, - тобто, людина змушена була робити те, що було для неї неприйнятним, - ось головна проблема метафоричного світобачення автора)цитати. Кафка категорично наполягав на тому, щоб не зображали велетенської комахи на обкладинці книги, тому що перевтілення – це метафора, образ невиправного людського відчуження, самотності, нерозуміння.
-Так. Спочатку у комахи людські розміри, коли ж Грегор помирає, його тіло покоївка змела на совок (тіло зменшилось)цитати.
-Кімната -символ внутрішнього світу Грегора(автор тричі змінює інтер’єр кімнати: спочатку це досить затишна умебльована кімната, потім – пустка, згодом – звалище непотрібних речей) цитати.
Двері- символ зв’язку Грегора із людським світом (сім’я інколи під час вечері привідкривала двері Грегорової кімнати, щоб він не почував себе самотнім, але так було тільки на початку) цитати.
Замок – символ людського нерозуміння, небажання зрозуміти і допомогти.
Після смерті Грегора автор називає членів родини не «батько», «мати», «сестра», а «пан», «пані», «дочка» - цим він  символічно підкреслює розпад сімейних стосунківцитати.

Психолог.  Основною темою твору є самотність людини в сучасному світі, приреченість, відчуженість. Цей стан виникає, коли людина переконана, що в цілому світі немає жодної людини, яка б розуміла і цінувала по достоїнству. Вона забирається в свою шкаралупу, припиняючи всі контакти із зовнішнім світом.
 Відчуття самотності розглядається – як емоційний стан людини, пов'язаний з відсутністю позитивних емоційних зв’язків, або зі страхом їх втрати. Це свого роду пасивний стан, який викликає відчуття порожнечі, ізоляції від зовнішнього світу.
    У наші дні в людей більше можливостей для спілкування, ніж коли-небудь. Телефон, інтернет, мобільні системи дозволяють зв'язатися з ким завгодно в будь-якій точці земної кулі. Але, всупереч цим можливостям, самотніх людей не стає менше. Самотня людина відчуває себе не такою, як всі, і вважає себе непривабливою особистістю. Вона стверджує, що її ніхто не любить і не поважає. Такі особливості відношення до себе супроводжуються почуттям злості , смутку, глибокого нещастя, почуттям жалю до себе. Самотня людина уникає  контактів, сама ізолює себе від інших людей, вона очікує від інших тільки неприємностей, а від майбутнього – лиш найгіршого.
Основні причини самотності:
Невміння бути відкритими, любити і приймати людей такими, які  вони є...VI.Закріплення знань, умінь та навичок
Викладач. Заглибившись у психологічний зміст твору, кожен із нас по-своєму зрозумів причини такого несподіваного, на перший погляд, перевтілення. Зараз ми пропонуємо вашій увазі презентацію, яка допоможе вам зробити свої висновки.
1.  Перегляд мультимедійної презентації «Трагедія «маленької людини» у сучасному світі»
Психолог. Як і кожне явище самотність також має свою позитивну сторону – це поняття усамітнення. Усамітнення – це час для роздумів, пошуків, впорядкування свого внутрішнього світу, нерідко – поштовх до творчості. На самоті народжуються наукові відкриття та шедеври мистецтва.
Використовуйте цей період для того, щоб стати самостійнішими, розібратися в собі, стати більш твердим і навчитися самостійно приймати рішення і брати відповідальність за свої вчинки. Цей час може бути часом вдосконалення. З усього можна отримати користь, але все залежить від того, як ставитися до ситуацій, що виникають в нашому житті. Наберіться сил і терпіння – адже все змінюється.
2. Письмова робота «Листівка-побажання самотній людині»
Психолог. А зараз пропоную вам написати на кольорових картках невеличкі листи-побажання для людей, які почуваються самотньо, які зневірились, і не можуть знайти вихід із такої ситуації. Дайте пораду, що потрібно зробити, щоб не почуватись самотнім?
(написані побажання збираються у конверт)

Викладач. Отож, ми можемо зробити висновок, що, на перший погляд, незрозумілий і беззмістовний твір має глибокий психологічний зміст, який близький кожному із нас, бо усі ми,люди, беззахисні у своєму болі. Кафка ж писав, що усі його твори написані ніби про самого себе. Його творчість - автобіографічна та глибоко психологічна, експресіоністична, стала основою для багатьох екранізацій («Перевтілення», «Муха», «Кислотний будинок»), хоча у літературі жоден із письменників не зміг продовжити цю тему, бо, як сказав Вацлав Гавел : «Якби Кафки не було, а я вмів писати краще, ніж пишу, всі його твори написав би я».
ІІродовжіть речення:

підготувати реферат «Життя і творчість Джеймса Джойса».
Викладач. Сьогодні ми закінчили вивчати творчість Ф. Кафки, на пам’ять про цього письменника та його твір «Перевтілення», про «трагедію «маленької людини» у сучасному світі» та про те, як вийти із безвиході збережіть роздані вам публікації. Можливо, ця інформація вам стане у пригоді, бо кожен із нас – людина…

Коментарі