Проблема метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення».
Мета: - допомогти учням усвідомити зміст,
ідейно-художні особливості оповідання Ф.Кафки та його стилю; розкрити значення терміну «самотність»;розвивати навички роботи з текстом;
- удосконалювати
вміння учнів формулювати та обґрунтовувати власне ставлення до
прочитаного;
- сприяти вихованню
найкращих моральних якостей.
Обладнання: портрет Ф. Кафки; малюнки Ф. Кафки; видання
творів Ф. Кафки;мультимедійна презентація «Трагедія «маленької людини» у
сучасному світі»,музичний супровід, роздатковий матеріал (літературні
словнички, кольорові картки), конверти, поезія В. Симоненка «Ти знаєш, що ти –
людина?»; публікація «Ти знаєш, що ти - людина?».
(Ф. Кафка категорично заборонив робити ілюстрації до
твору)
Терміни: метафора, символ.
Література
- Паращич В. В. Світова література (академічний рівень).- К.; Основа,2011.
- Волощук Є.Зарубіжна література. Хрестоматія – посібник для 11 класу. К.: Генеза,2003.
- Шевченко Н. В. Зарубіжна література. –Х.:Весна,2010.
- Кузьменко В.І. Словник літературознавчих термінів. – К.: «Український письменник»,1997.
- Усі зарубіжні письменники та їхні твори. 11 клас. – Х.: «Ранок», 2009.
- Газета «Психолог» №30-32, 2008Р., ст.52-55
- Газета «Психолог» №16, 2010р., ст.20-21
- Харатеристика образу головного героя твору "Перевтілення" Грегора Замзи
- Робота із літературознавчим словничком
- Спостереження над текстом новели "Перевтілення"
- Перегляд презентації «Трагедія «маленької людини» у сучасному світі»
- Письмова робота «Листівка-побажання самотній людині»
- Розкажіть про кафкіанський світ, життя, переконання і творчість письменника.
- Поясніть зізнання Кафки: «...Я живу у своїй родині більш чужим, аніж найчужіший».
- Що з ним трапилося?
- Що вражає в його перевтіленні?
- Безпричинність перевтілення і безопірність цьому Грегора Замзи.
- Ким був Грегор до перетворення?
- Як розвивалися стосунки Грегора і сім'ї з часом?
- Чому виникають такі взаємовідносини?
- —образний вислів, в якому ознаки одного предмета чи дії переносяться на інший за подібністю.
- имвол - умовний знак, натяк. Символ має філософську смислову наповненість, тісно пов'язаний із наукою, міфом, вірою, поезією, але не зводиться до них, тяжіє до певного узагальнення,завжди має переносне значення.
- Яка головна метафора твору?
- Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевтілення?
- Чи змінюється розмір головного героя у творі?
- Чому, на вашу думку, автор «зменшив» розмір Грегора – комахи?
- Так Ф. Кафка хотів показати, як щораз збільшується прірва між відчуженою людиною та суспільством цитати.
- Які символи використовуються у творі? Поясніть їх роль.
- У чому полягає головна тема та проблема метафоричного світобачення у новелі«Перевтілення»?
- Втрата сенсу життя, тобто пошук того, що забезпечує стабільність, добробут, різного роду блага.
- Втрата віри в себе, в свої можливості.
- Брак спілкування, підтримки рідних.
- Відсутність взаєморозуміння, відторгненість, почуття знехтуваності, образи руйнують основу будь-яких відносин – довіру.
- Постійна туга і смуток, що підсилює небажання людини вступати в будь-які контакти з зовнішнім світом.
- Самостійна письмова робота учнів на кольорових картках
- Вибіркове озвучення побажань для самотньої людини
- Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Найбільше мене вразило...
- Я вважаю ситуацію з « перевтіленням »...
- Оцінювання учнів
- Уміти аналізувати зміст оповідання Кафки «Перевтілення».
- Визначити й записати риси індивідуального стилю письменника.
- Індивідуальне завдання:
x
І. Організаційний момент
1. Привітання
2. Перевірка присутності учнів
3. Підготовка до уроку
Викладач. Доброго дня! Готуємось до уроку.
Подайте, будь ласка, список відсутніх учнів.
— Відомий французький драматург XX ст. Ежен Йонеско
писав: «Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав (це було
«Перевтілення»), вразило мене... Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що
може статися з кожним із нас, хоч це й представлено в цілком ірреальній
формі... я зрозумів так, що кожен із нас може стати чудовиськом, що в кожному з
нас причаїлася така можливість. Чудовисько здатне вилізти назовні у будь-який
момент. І тоді з нами відбудеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що
притаїлося всередині нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації
періодично втрачають людську подобу: війни, повстання, погроми, різанина,
колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких
виявляється наша потворність...»
Про ці проблеми ми й поговоримо на уроці.
Запишіть у зошити тему нашого уроку: « Проблема
метафоричного світобачення в оповіданні «Перевтілення». Символічність образного
світу твору. Вплив Ф. Кафки на розвиток всесвітньої літератури».
План уроку:
Мета уроку: усвідомити зміст, ідейно-художні особливості
оповідання Ф.Кафки та його стилю; розкрити значення терміну «самотність»;
розвивати навички роботи з текстом;удосконалювати вміння формулювати та
обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного;виховувати у собі найкращі
моральні якості.
1.Перевірка домашнього завдання
Викладач. Зараз ми пригадаємо особливості життя письменника Ф. Кафки:
Психолог. У своїй родині, а особливо у стосунках із
батьком Ф. Кафка зазнавав тільки осудження та зневагу. Стіна нерозуміння
здавалась прірвою, яка розділяла любов батька і сина. Батько придушив волю
хлопця, позбавив його віри у власні сили і викликав до себе почуття страху,
ненависті та відрази. Літературна діяльність не викликала захоплення у родині.
Пізніше у своєму творі «Листи батькові» Кафка відобразить усі складності і
тонкощі синівських почуттів, але, на жаль, він не наважився на відверту
розмову з батьком. Ф. Кафка не зміг самоствердитись у своїй родині.
1. Евристична бесіда за змістом твору
Викладач. Давайте пригадаємо зміст новели «Перевтілення»: Грегор Замза —
головний герой твору…
-Головний герой перетворився на комаху.
-Грегор –турботливий син, який утримував усю сім’ю,
відпрацьовував батькові борги, дуже любив свою сестру Грету.
Психолог.
Опишіть основні риси характеру героя
- Відповідальний, турботливий, чуйний до прекрасного, працьовитий,
покірний.
- Стосунки погіршилися, сімя відвернулась від Грегора.
- Сімя не розуміє, не приймає
перевтілення Грегора на комаху.
·
ІЦо, на
вашу думку, найстрашніше у творі?
- Відчуженість від хворого, нерозуміння, втрата родинного тепла.
2. Робота з міні – словничком
Опрацювання термінів «метафора», «символ».
Викладач. Для того, щоб краще зміст твору, його глибокий
психологічний зміст та проблематичність світобачення головного героя твору, ми
опрацюємо визначення «метафора», «символ». Законспектуйте , будь ласка,
визначення у свої словники (самостійна робота із роздатковим матеріалом).
3.Спостереження над текстом новели
Викладач. Діти, відкрийте, будь ласка, ваші підручники на
ст.60.Ваше завдання - відшукати у творі «Перевтілення» метафори та символи,
пояснити їх значення та підібрати відповідні цитати.
Бесіда
-Перевтілення Грегора в комаху – яскрава
метафора відчуження людини від усього світу. Втративши людську подобу,герой
опинився за межами людського існування. Він автоматично був позбавлений права
займати в суспільстві навіть найнижчий щабель, і навіть у своїй родині він не
міг претендувати на будь-яке «людське» місце (з часу перевтілення Грегор
постійно знаходився під замком у своїй кімнаті, не обідав із сім’єю за столом,
не проводив час за розмовами із ріднею).
-Автор хоче показати абсурдність,
проблематичність такого перевтілення, зберігаючи не лише людські розміри
Грегора, а й наділяючи комаху людським розумом і душею (коли Грета
принесла сніданок (грінки і молоко), Грегор спочатку діже зрадів, адже дуже
любив цю їжу, але, спробувавши її, глибоко розчарувався, бо зрозумів, що тіло
комахи не пристосоване до такої їжі, коли ж сестра принесла йому зіпсуті
відходи, він (як людина) гидував ними, але організм комахи вимагав саме таких
харчів, - тобто, людина змушена була робити те, що було для неї неприйнятним, -
ось головна проблема метафоричного світобачення автора)цитати. Кафка
категорично наполягав на тому, щоб не зображали велетенської комахи на
обкладинці книги, тому що перевтілення – це метафора, образ невиправного
людського відчуження, самотності, нерозуміння.
-Так. Спочатку у комахи людські розміри, коли
ж Грегор помирає, його тіло покоївка змела на совок (тіло зменшилось)цитати.
-Кімната -символ внутрішнього світу
Грегора(автор тричі змінює інтер’єр кімнати: спочатку це досить затишна
умебльована кімната, потім – пустка, згодом – звалище непотрібних речей) цитати.
Двері- символ зв’язку Грегора із людським
світом (сім’я інколи під час вечері привідкривала двері Грегорової кімнати, щоб
він не почував себе самотнім, але так було тільки на початку) цитати.
Замок – символ людського нерозуміння,
небажання зрозуміти і допомогти.
Після смерті Грегора автор називає членів
родини не «батько», «мати», «сестра», а «пан», «пані», «дочка» - цим він
символічно підкреслює розпад сімейних стосунківцитати.
Психолог. Основною темою твору є самотність людини в сучасному світі,
приреченість, відчуженість. Цей стан виникає, коли людина переконана, що в
цілому світі немає жодної людини, яка б розуміла і цінувала по достоїнству.
Вона забирається в свою шкаралупу, припиняючи всі контакти із зовнішнім світом.
Відчуття самотності розглядається – як емоційний
стан людини, пов'язаний з відсутністю позитивних емоційних зв’язків, або зі
страхом їх втрати. Це свого роду пасивний стан, який викликає відчуття
порожнечі, ізоляції від зовнішнього світу.
У наші дні в людей більше
можливостей для спілкування, ніж коли-небудь. Телефон, інтернет, мобільні системи
дозволяють зв'язатися з ким завгодно в будь-якій точці земної кулі. Але,
всупереч цим можливостям, самотніх людей не стає менше. Самотня людина відчуває
себе не такою, як всі, і вважає себе непривабливою особистістю. Вона стверджує,
що її ніхто не любить і не поважає. Такі особливості відношення до себе
супроводжуються почуттям злості , смутку, глибокого нещастя, почуттям жалю до
себе. Самотня людина уникає контактів, сама ізолює себе від інших людей,
вона очікує від інших тільки неприємностей, а від майбутнього – лиш найгіршого.
Основні причини самотності:
Невміння бути відкритими, любити і приймати
людей такими, які вони є...VI.Закріплення знань, умінь
та навичок
Викладач. Заглибившись у психологічний зміст твору,
кожен із нас по-своєму зрозумів причини такого несподіваного, на перший погляд,
перевтілення. Зараз ми пропонуємо вашій увазі презентацію, яка допоможе вам
зробити свої висновки.
1. Перегляд мультимедійної презентації «Трагедія
«маленької людини» у сучасному світі»
Психолог. Як і кожне явище самотність також має свою
позитивну сторону – це поняття усамітнення. Усамітнення – це час для роздумів,
пошуків, впорядкування свого внутрішнього світу, нерідко – поштовх до
творчості. На самоті народжуються наукові відкриття та шедеври мистецтва.
Використовуйте цей період для того, щоб стати
самостійнішими, розібратися в собі, стати більш твердим і навчитися самостійно
приймати рішення і брати відповідальність за свої вчинки. Цей час може бути
часом вдосконалення. З усього можна отримати користь, але все залежить від
того, як ставитися до ситуацій, що виникають в нашому житті. Наберіться сил і
терпіння – адже все змінюється.
2. Письмова робота «Листівка-побажання самотній
людині»
Психолог. А зараз пропоную вам написати на кольорових
картках невеличкі листи-побажання для людей, які почуваються самотньо, які
зневірились, і не можуть знайти вихід із такої ситуації. Дайте пораду, що
потрібно зробити, щоб не почуватись самотнім?
(написані побажання збираються у конверт)
Викладач. Отож, ми можемо зробити висновок, що, на
перший погляд, незрозумілий і беззмістовний твір має глибокий психологічний
зміст, який близький кожному із нас, бо усі ми,люди, беззахисні у своєму болі.
Кафка ж писав, що усі його твори написані ніби про самого себе. Його творчість
- автобіографічна та глибоко психологічна, експресіоністична, стала основою для
багатьох екранізацій («Перевтілення», «Муха», «Кислотний будинок»), хоча у
літературі жоден із письменників не зміг продовжити цю тему, бо, як сказав
Вацлав Гавел : «Якби Кафки не було, а я вмів писати краще, ніж пишу, всі його
твори написав би я».
ІІродовжіть речення:
підготувати реферат «Життя і творчість Джеймса
Джойса».
Викладач. Сьогодні ми закінчили вивчати творчість Ф. Кафки, на пам’ять про цього
письменника та його твір «Перевтілення», про «трагедію «маленької людини» у
сучасному світі» та про те, як вийти із безвиході збережіть роздані вам
публікації. Можливо, ця інформація вам стане у пригоді, бо кожен із нас –
людина…
Коментарі
Дописати коментар