На землях стародавньої Еллади


«На землях Стародавньої Еллади» 
(«Найрозумніший»)
Тема.                         



Мета:
·        поглибити знання учнів про давньогрецьку міфологію – невичерпне джерело мудрості, скарбницю загальнолюдських цінностей, що посідає чільне місце в розвитку світової культури; перевірити знання учнів  з теми «Міфи Стародавньої Греції»;
·        виховувати любов до літератури, допитливість;
·        розвивати вміння логічно мислити, дбати про культуру спілкування.
Обладнання: репродукції творів  мистецтва на міфологічну тематику, учнівські ілюстрації до міфів, карта  Стародавньої Греції, картки з назвами турів, зупинок гри, символами героїв міфів, секундомір.
Місце проведення : кабінет зарубіжної літератури.

Ведучі: вчитель та учениця – старшокласниця, яка грає роль музи історії Кліо.
Епіграф:
Люди – смертні боги,
 а боги – безсмертні люди.        
Давньогрецький вчений Геракліт
Кожен освічений європеєць повинен
мати достатнє поняття про безсмертні
твори величної давнини.
Олександр Пушкін
            Гру проводять як підсумкове заняття з теми «Міфи Стародавньої Греції». У залі, святково прикрашеній античними символами , ілюстраціями до міфів. зображеннями богів Стародавньої Греції та Риму, присутні учні 6-х класів . На столі, за яким працюватиме журі,- табличка з написом «Олімп».


Хід гри
І. Міф як форма мислення давньої людини
1. Міфологічні уявлення стародавніх людей.

            Вчитель. Важко уявити освічену людину, для якої чужим і невідомим було б усе те, що набула світова література за тисячі років свого розвитку. З перших книжечок , які читали вам, діти, мама, тато, бабуся чи дідусь, ви пізнавали барвистий і чарівний світ фантазії та життєву мудрість.
            Культура кожного народу – неповторна і прекрасна , а найбільшим культурним скарбом будь-якої нації чи народності є література: від перших несміливих спроб передати уявлення давніх людей про світ – міфів, легенд, переказів, казок – до високохудожніх творів видатних  письменників, слава про яких вийшла далеко за межі тієї землі, де вони жили і творили.
            Муза Кліо.
                        Оцінки мої справедливі.
                        Без жодної крапельки фальші.
                        Жнива героїчної ниви
                        Збирає Історія – Кліо.
            Я – покровителька історії та героїчної поезії, бо історію потрібно  не лише описувати, а й оспівувати.
            Наших пращурів оточувала сувора природа. Виверження вулканів, землетруси, бурі та грози, посухи й повені, спека й морози загрожували їм. Схід і захід сонця, зміна  дня і ночі  , рослинний світ, що наче гинув восени і відроджувався  навесні, сама Земля – все це здавалося справжнім дивом. Мало знаючи навколишній світ, люди намагалися пояснити ці грізні явища природи впливом могутніх надприродних сил. Так виникли уявлення про богів і духів, яким було підвладне все на світі, і від яких , врешті-решт, залежало життя людей.
            Вчитель. Так з’явилися міфи  - розповіді про найдавніші уявлення людей – про те, як постав Всесвіт , як було створено Землю і людину на ній, хто і як правив усім тим царством.
            Муза Кліо. У міфах давня людина пояснювала життя природи, довкілля. Природа, всесвіт уявлялись їй як великий рід, що складається з моря, землі та підземного світу. Поступово  міфологія залишає історичну сцену. Та вона не зникає. Для мене, музи історії Кліо, міфологія – наче легендарний  чарівний птах Фенікс, якого кожні  п’ятсот років спалює сонячне проміння. Але птах пломеніє; силою Сонця він воскресає з попелу, відроджується, щоб знову молодим, вільним і сильним з’явитись у рідному краї. Так Фенікс символізує безсмертя через вічне відродження. Так і міфи та їх герої набувають другого життя спочатку у творах античної літератури, а потім у шедеврах світової літератури та мистецтва.
           
            2. Стародавня Греція.
           
            Муза Кліо. На півдні Європи, на берегах теплих Іонічного та Егейського морів , лежить півострів Пелопоннес. Саме там розташована дивовижна країна – Греція, яку ще називають Елладою.
            Грецька писемність стала основою для багатьох алфавітів світу, а будівлі та статуї стародавніх греків були взірцями, на яких училися архітектори та скульптори наступних часів. Ця країна – батьківщина театру, Олімпійських ігор.
            Вчитель. Давні елліни були людьми мудрими, з багатою уявою та сильним потягом до прекрасного. Намагаючись пізнати світ і своє місце в ньому, вони створили безліч чудових міфів, якими захоплюється весь світ.
            Муза Кліо. Стародавні греки вірили в існування богів, які спостерігали за земним життям та смертю людей. Люди думали, що боги багато в чому схожі на них самих: вони одружувалися, мали дітей, ревнували, зраджували.

ІІ. Відбір учнів, які братимуть участь у грі.
        Вчитель. Скажіть, яких давньогрецьких богів ви знаєте. А хто знає, яку назву мала гора,  на якій жили боги?
            Сьогодні в нас також є свій Олімп та прекрасні богині, які судитимуть нашу гру.

(Представлення членів журі)
Зупинка «Дев’ять муз»

            Вчитель. Усі   дев’ять муз – доньки Зевса і Мнемосіни. Батьком Мнемосіни був володар неба Уран, матір’ю  - богиня Землі Гея. Такі родовиті батьки дали Мнемосіні незвичайну силу – силу пам’яті, й вона стала богинею пам’яті  та володаркою чудодійного струмка, з якого музи черпають свою силу й натхнення, – струмка пам’яті. Адже талант, творячи нове, має знати і пам’ятати про створене і минулому. Саме тому місце , де зберігають найкращі взірці людської творчості, називають музеєм -  на честь муз, які піклуються не лише створенням нового, а збереженням створеного.

Конкурс «Де ви, розумники?»

            Вчитель. А тепер настав час визначити, хто з учнів 6-х класів братиме участь у грі на звання найрозумнішого школяра. Для цього вам потрібно дати правильні відповіді на запитання Музи Кліо про її родину.
(Участь у першому турі візьмуть 15 школярів,
 які дадуть правильну відповідь на запитання Музи Кліо)

Запитання Музи Кліо

1.      Скільки муз ви знаєте? (9)
2.      Назвіть ім’я батька муз? (Зевс)
3.      Хто мати муз? (Мнемосіна)
4.      Музи черпають свою силу і натхнення з материного струмка. Як називається цей струмок? (Струмок пам’яті)
5.      Де живуть музи? (На горі Парнас та в узгір’ях Олімпу)
6.      Її атрибути – паличка для писання та вощена табличка, аби можна було вчасно записати натхненні  поетичні рядки чи зафіксувати зернини наукового знання. Як звуть цю мою сестру? (Калліопа – муза епічної поезії та науки).
7.      Її  символи – грифельна паличка, сувій пергаменту для письма та сонячний годинник. Як звуть цю музу? ( Кліо – покровителька – муза історії та героїчної поезії)
8.      Вона молода, вродлива жінка з вінком квітів біля ніг. Хто це? (Евтерпа – покровителька ліричної поезії)
9.      Одну з моїх сестер завжди супроводжує ліра та маленький, пустотливий хлопчик. як звати цю музу? (Ерато – муза інтимної , любовної поезії)
10.  У неї вінок з виноградного листя, взута вона в котурни, а в руках тримає маску, меч або палицю. Хто це? (Мельпомена – муза театральної трагедії)
11.  Як звати мою сестру, котра полюбляє тримати на вустах вказівний палець та усіх повчати: «Говори, але думай, про говориш, і , головне – вмій мовчати!» (Полігінія – муза урочистої поезії та красномовства)
12.  Вона – мати напівжінок-напівптахів, неперевершених майстринь хорового мистецтва, котрі своїм чарівними співом заманювали мореплавців на підводні скелі та мілини. Як звати цю дочку Зевса? (Терпсихора – муза танців і хорового співу)
13.  Її ім’я – «квітуча» - означає: лише той , хто розквітає сам, може дивитися мажорно на всі життєві злигодні та негаразди: сміятись із поразок та веселитися від невдач. Назвіть це ім’я. (Талія – покровителька комедії)
14.  Остання муза отримала своє ім’я від прадіда, який колись був володарем неба. У її руках – глобус і указка. Як звати мою сестру? (Уранія - покровителька астрономії)
15.  Як називається місце, назване на честь муз, де зберігають найкращі взірці людської творчості?(Музей)
ІІІ. Перший тур гри
«Словник античної міфології»
Умови гри.
                        Дати відповіді на запитання. За кожну правильну  відповідь гравець отримує 2 бали. У другий тур вийдуть тільки 7 учнів, які наберуть найбільшу кількість балів.

Завдання для І туру гри.
1.      Плем’я жінок-войовниць. (Амазонки)
2.      Головне місто всієї Греції. (Афіни)
3.      Богиня світанку. (Еос)
4.      Казкові істоти, напівлюди-напівконі. (Кентаври)
5.      Донька царя Пріама, наділена даром віщувати нещастя. (Кассандра)
6.      Німфа, яку Гера покарала, позбавивши її голосу. (Ехо)
7.      Донька Зевса ,дружина спартанського царя Менелая, яку викрав Паріс; її викрадення призвело до Троянської війни. (Єлена)
8.      Триголовий пес, який стеріг підземне царство мертвих. (Кербер)
9.      Жрець Трої, який застерігав свій народ від хитрощів греків; його разом із синами задушили змії. (Лаокоон)
10.  Крітський цар, син Зевса. (Мінас)
11.  Вродливий юнак, що закохався сам у себе і помер. (Нарцис)
12.  Цар острова Ітаки. (Одіссей)
13.  Син троянського царя Пріама, який присудив «яблуко розбрату» Афродіті. (Паріс)
14.  Руїни цього міста  знайшов німецький археолог Г. Шліман у 1871 р. (Троя)
15.  Він викрав на Олімпі вогонь і приніс його людям. (Прометей)
16.  Володар підземного царства. (Аїд)
17.  Богиня мудрості, наук, переможної війни. (Афіна Паллада)
18.  Титан, брат Прометея. (Атлант)
19.  Дружина Зевса. (Гера)
20.  Легендарний митець, який утік від  царя Міноса, зробивши собі крила з пір’я  і воску. (Дедалі)
21.  Верховний бог, син Кроноса та Реї. (Зевс)
22.  Цар Спарти, чоловік Єлени. (Менелай)
23.  Оселя богів. (Олімп)
24.  Найбільша річка в підземному царстві мертвих; її водами клялися боги –олімпійці. (Стікс)
25.  Богиня справедливості і правосуддя. (Феміда)
26.  На її весіллі з Пелеєм богиня розбрату Еріда кинула золоте яблуко. (Феміда)
27.  Вождь грецького війська у Троянській війні. (Агамемнон)
28.  Легендарний герой, що уславився своїми неймовірними подвигами. (Геракл)
29.  Вісник богів. (Гермес)
30.  Бог сну, брат-близнюк бога смерті Танатоса. (Гіпноз)

Зупинка «Символи Антики. Нитки Аріадни»
(Журі за цей час підраховує бали та визначає,
хто з учасників виходить у другий тур)

            Вчитель. Античні символи… Вони дійшли до нас із глибини тисячоліть і посідають особливе місце в історії світової цивілізації , допомагаючи сучасній  людині у житті. Один із таких символів – нитка Аріадни.
            Муза Кліо. Аріадна – онука Геліоса, бога Сонця, і дочка крітського царя Міноса. Особливою сторінкою в її житті стало кохання до Тесея, який приїхав до її рідного острова, щоб убити чудовисько Мінотавра. А  жив людинобик Мінотавр у лабіринті, збудованому неперевершеним майстром Дедалом, і щороку, крім засуджених до смерті злочинців, пожирав семеро юнаків і семеро дівчат, що їх приносили афіняни як відкупну данину.
            Аріадна допомогла Тесею знищити Мінотавра: дала сміливцю клубок ниток, за допомогою яких він вибрався з лабіринту.
            Значення символу: будь-яка  ситуація, якою б складною вона не була, має нитку, що допомагає вийти з цієї ситуації. Проблема завжди в тому, де ту нитку знайти і як за неї вхопитись. … Щасливий той, хто має свою Аріадну, котра в тяжкий час не пошкодує рятівної нитки…

IU. Другий тур гри «Знайди пару»

            Вчитель. Міфологія була основою світогляду еллінів, населяючи природу живими істотами – богами, стародавні греки поклонялися їм, намагалися зробити  їх добрими до себе і приносили їм жертви, тобто створювали культ богів Аполлона, Деметри, Зевса, Афіни, Діоніса. Греки вірили, що боги керують світом і людьми, але не боялися  їх, змагалися з ними в мистецтвах, праці, співі, а під час війни – навіть билися з ними. Але свої боги були не лише у стародавніх греків, а й у стародавніх римлян.

Умови гри.
            Семеро гравців один за одним (залежно від кількості набраних балів) називають аналог імені грецького бога в римських міфах. ЗА кожну правильну відповідь учень отримує 2 бали, за відповідь на запитання для суперника -1 бал.

1.      Запитання ІІ туру.
Грецька міфологія
Римська міфологія
Аїд
Плутон
Арес
Марс
Афіна Паллада
Мінерва
Гера
Юнона
Гермес
Меркурій
Гефест
Вулкан
Зевс
Юпітер
Кронос
Сатурн
Посейдон
Нептун
Діоніс
Бахус
Артеміда
Діана
Еос
Аврора

Зупинка «Символи Антики. Музика Орфея»
(Журі за цей час підраховує бали та визначає,
хто з учасників виходить у третій тур)
            Муза Кліо. Орфей – син Аполлона, покровителя мистецтва, і прекрасноголосої  музи Каліопи, котра спочатку піклувалася співом, а згодом – поезією та наукою, напевне, завдяки цьому Орфей став і неперевершеним музикантом, і найталановитішим поетом. Його спів та гра на золотій арфі зачаровували не лише людей,  і навіть  не лише тварин, а й дерева й каміння відчували музику Орфея… Його гра заспокоїла   розбурхане море, а спів змусив замовкнути ніжноголосих сирен , – і цим Орфей допоміг аргонавтам в найнебезпечніші моменти їх походу за золотим руном.

U. Третій тур гри «Хто більше?»
Умови гри.
            У третьому турі беруть участь 3 гравці. Ціна кожної правильної відповіді – 3 бали. Хто набере більшу кількість балів (за кількістю правильних відповідей) – той і переможець.
            Учні самі вибирають картку із символом героя міфу, відгадують назву міфу та намагаються відповісти на якомога більше запитань вчителя за найкоротший час.


Картки

вогонь                                              міф «Прометей»
меч                                                    міф «Геракл»
перо                                                  міф «Дедалі та ікар»

Запитання за міфом
 «Прометей»
1.      Ім’я батька Прометея. (Сапет)
2.      Матір Прометея звали… (Феміда).
3.      Кому Прометей допоміг стати до влади? (Зевсові)
4.      У чому Зевс відмовив людям? (У вогні)
5.      Що приніс Прометей людям з Олімпу? (Іскру)
6.      Як громовержець покарав Прометея? (Наказав прикувати до скелі)
7.      Хто звільнив Прометея? (Геракл)

Запитання за міфом
«Геракл»
1.      Назвіть батьків Геракла? (Зевс і Алкмена)
2.      Що означає ім’я Геракл? (Підданий утискам Гери)
3.      Назвіть богиню ошуканства. (Ата)
4.      Кому повинен був коритися велетень Геракл? (Еврисфею)
5.      Скільки подвигів здійснив Геракл? (12)
6.      Якою зброєю переміг Геракл лева? (Палиця)
7.      Герой став вільним, коли переміг… (Пса Кернера)

Запитання за міфом
«Дедалі та Ікар»
1.      У якому місті жив Дедалі? (Афіни)
2.      Хто навчив Дедала різним ремеслам? (Афіна Паллада)
3.      Як звали учня митця? (Талос)
4.      Що змайстрував учень Дедала? (Циркуль)
5.      Що побудував для царя Міноса Дедалі? (Лабіринт)
6.      Чому загинув Ікар? (Сонячне проміння розтопило віск на його крилах)
7.      На якому острові після загибелі Ікара оселився Дедал? (Сицилія)

Зупинка
«Символи Антики. Лавровий вінок»
(Журі за цей час підраховує  бали та визначає переможця гри)
            Муза Кліо . Лавр – дерево Аполлона, покровителя мистецтв, усього витонченого і досконалого . Та й сам Аполлон був взірцем краси і досконалості. Тож саме вінок із лаврових гілок вручають переможцеві мистецьких чи спортивних змагань – як найкращому, найдосконалішому майстрові своєї справи. Відзначений лавровим вінком – лауреат. Тому лавр – символ вищої досконалості, першості й незрівнянності. Лавром вінчають того, хто піднявся вище від усіх.

UI. Нагородження переможця
UIІ. Додатковий тур
«Зайве слово»
Умови.
            У тому випадку, якщо два гравці в третьому турі наберуть  однакову  кількість балів, проводять додатковий тур.

Завдання. Знайди «Зайве слово».
            Міф «Прометей» : Вогонь, Зевс, люди, гранат, Прометей.
            Міф «Дедал та Ікар» : Крила, Дедал, Аїд, Мінос, Ікар.
            Міф «Геракл» : Зевс, Гера, Кронос, Еврісфей, лев.
            Міф «Троянський кінь»: Троя, Афіна Паллада, Менелай, Діоніс, Лаокоон.
Використана література

1.      Багнюк А.Л. Античні символи. Науково-популярне видання. П/п «Принтер-інформ».- Тернопіль,2000.-136 с.
2.      Греки: Иллюстрированная мировая история /Сьюзан Пич, Энн Миллард. М.:Росмэн,1998. – 96 с.
3.      Міфи народів світу: Посібник з літератури народів світу для середньої школи/авт.-упор. О.Боднарук. –Львів: Просвіта,1997. – 327 с.
4.      Римляне: Иллюстрированная мировая история  / Энтони Маркс, Грэхэм Тинджей. – М.:Росмэн,1998.-96 с.








Коментарі