Шануй батька і мати свою
Обладнання: вислови, плакати.
Музичне оформлення: фонограми до пісень,відеоролік «Подзвони батькам. Це просто», презентація «Наші родини», «Пісня по матір».
Музичне оформлення: фонограми до пісень,відеоролік «Подзвони батькам. Це просто», презентація «Наші родини», «Пісня по матір».
Людина повинна знати, пам’ятати,
звідки вона пішла у життя.
Людина не має права бути
безбатченком
О. Довженко.
Людина не має права бути
безбатченком
О. Довженко.
І. Вступне слово вчителя. Оголошення теми години спілкування.
Учень.
Батьки і діти! Діти і батьки!
Нерозділиме і довічне коло;
Ми засіваємо житейське поле,
І не на день майбутній – на віки!
Між нас не ляжуть вирвами роки,
Бо наша кров пульсує в нашій долі.
Батьки і діти! Діти і батьки…
Нам нічого ділить на спільнім полі.
Батьки і діти! Діти і батьки!
Нерозділиме і довічне коло;
Ми засіваємо житейське поле,
І не на день майбутній – на віки!
Між нас не ляжуть вирвами роки,
Бо наша кров пульсує в нашій долі.
Батьки і діти! Діти і батьки…
Нам нічого ділить на спільнім полі.
«Мозковий штурм» Яка мета нашого заняття?
Учитель - Сьогодні ми з вами будемо вести мову про одвічну тему всього людства: про любов до найдорожчих, найрідніших людей – батьків. Батьки дарують нам не тільки життя, а й розуміння його, і любов до нього. Материнська любов дає наснагу й силу, впевненість і захищеність, вона надихає й окрилює. Дитина, сповнена любові, і сама учиться любити навколишній світ. Батькова порада, мудрість, підтримка – це основа розуміння великої книги людського життя.
Хвилинка мудрих думок
Учитель :Прислухайтесь до мудрих думок. Видатний український педагог В. Сухомлинський написав багато притч і оповідань, у яких містяться поради й настанови дітям любити, шанувати й берегти своїх батьків.
• Шануй і поважай матір та батька, які своєю працею і піклуванням несуть тобі радість. Пам’ятай, що вони також мають право на радість. Дорожи честю родини, оберігай її як святиню. Де б ти не був, не забувай про рідну домівку. Завжди пам’ятай про неї.
( За В. Сухомлинським)
• Бути добрими дітьми для своїх батьків означає приносити в родину тільки мир і спокій, радість і щастя. Не приносьте батькам тривоги, горя, прикрості, ганьби! Турбота про мир і спокій в родині, про радість і щастя батьків повинна стати головним бажанням вашого життя. Якщо в родині горе, нещастя, неприємність, то ваша відповідальність за благополуччя сім’ї зростає в сто раз.
( За В. Сухомлинським)
ІІ. Бесіда та обговорення тем Презентація «Моя родина»(Учні зачитують домашні твори)
Учитель:- Розкажіть, а як ви ставитеся до своїх батьків, у чому виражається ваша шана, повага до них і турбота про їхнє щастя.
Учні
- Любимо їх, не засмучуємо.
- Не ображаємо грубими словами.
- Завжди допомагаємо, працюємо разом з ними.
- Намагаємося старанно виконувати їхні доручення.
Хочеться вірити, що серед вас немає таких , як герой гуморески
Хвилинка мудрих думок
Учитель :Прислухайтесь до мудрих думок. Видатний український педагог В. Сухомлинський написав багато притч і оповідань, у яких містяться поради й настанови дітям любити, шанувати й берегти своїх батьків.
• Шануй і поважай матір та батька, які своєю працею і піклуванням несуть тобі радість. Пам’ятай, що вони також мають право на радість. Дорожи честю родини, оберігай її як святиню. Де б ти не був, не забувай про рідну домівку. Завжди пам’ятай про неї.
( За В. Сухомлинським)
• Бути добрими дітьми для своїх батьків означає приносити в родину тільки мир і спокій, радість і щастя. Не приносьте батькам тривоги, горя, прикрості, ганьби! Турбота про мир і спокій в родині, про радість і щастя батьків повинна стати головним бажанням вашого життя. Якщо в родині горе, нещастя, неприємність, то ваша відповідальність за благополуччя сім’ї зростає в сто раз.
( За В. Сухомлинським)
ІІ. Бесіда та обговорення тем Презентація «Моя родина»(Учні зачитують домашні твори)
Учитель:- Розкажіть, а як ви ставитеся до своїх батьків, у чому виражається ваша шана, повага до них і турбота про їхнє щастя.
Учні
- Любимо їх, не засмучуємо.
- Не ображаємо грубими словами.
- Завжди допомагаємо, працюємо разом з ними.
- Намагаємося старанно виконувати їхні доручення.
Хочеться вірити, що серед вас немає таких , як герой гуморески
«Домашній твір»
Автор: Вітько-бідак страждає так,
Аж дригає ногами!
Він за столом,
Він пише твір:
„Я помагаю мамі”
Старанно олівець гризе
Та супить брови грізно,
Але нічого – хоч умри! –
До голови не лізе...
Та ось тихесенько зайшла
В його кімнату мама.
Мама: Вітюнь, будь-ласка, в магазин сходи за сірниками.
Син: Ідея!
Автор: Вигукнув синок.
Син: Ну й морока!
Сама іди! Я твір пишу-
Роблю важкі уроки.
Автор: І мама вийшла. А Вітюнь
Швиденько пише в зошит.
Син: (голосно) Я в магазин завжди ходжу,
Коли мене попросять...
Автор: Хвилин за 10 мама знов
З’являється у дверях.
Мама: Вітюнь, картопельки начисть.
А я зварю вечерю.
Син: Сама начисть.
Автор: Кричить Вітько. Та так,
Що ледь не лопне.
Син: Я твір пишу! Я зайнятий!
Сама начисть картоплі!
Автор: Виходить мама, а синок
Писати знов сідає.
Син: (голосно) Я мамі сам варю обід,
вечерю та сніданок.
Автор: Радіє син.
Син: Не твір, а люкс!
Оцінка буде гарна!
Автор: І геть не думає про те,
Що він радіє марно.
Аж дригає ногами!
Він за столом,
Він пише твір:
„Я помагаю мамі”
Старанно олівець гризе
Та супить брови грізно,
Але нічого – хоч умри! –
До голови не лізе...
Та ось тихесенько зайшла
В його кімнату мама.
Мама: Вітюнь, будь-ласка, в магазин сходи за сірниками.
Син: Ідея!
Автор: Вигукнув синок.
Син: Ну й морока!
Сама іди! Я твір пишу-
Роблю важкі уроки.
Автор: І мама вийшла. А Вітюнь
Швиденько пише в зошит.
Син: (голосно) Я в магазин завжди ходжу,
Коли мене попросять...
Автор: Хвилин за 10 мама знов
З’являється у дверях.
Мама: Вітюнь, картопельки начисть.
А я зварю вечерю.
Син: Сама начисть.
Автор: Кричить Вітько. Та так,
Що ледь не лопне.
Син: Я твір пишу! Я зайнятий!
Сама начисть картоплі!
Автор: Виходить мама, а синок
Писати знов сідає.
Син: (голосно) Я мамі сам варю обід,
вечерю та сніданок.
Автор: Радіє син.
Син: Не твір, а люкс!
Оцінка буде гарна!
Автор: І геть не думає про те,
Що він радіє марно.
Учитель : А ви допомагаєте своїм батькам?
Дуже хочеться, щоб ваші слова не розходилися з ділом. І щоб любов і турбота про батьків виявлялася у ваших добрих справах.
- А зараз я пропоную послухати легенду «Сини».
СИНИ
Дві жінки брали з криниці воду. До них підійшла третя. Старенький дідусь сів на камінець біля криниці перепочити. Одна жінка й каже іншим:
- Мій синок такий спритний і сильний. Ніхто його не подужає.
- А мій співає, як соловейко. Ні в кого нема такого чудового голосу, - каже друга.
А третя мовчить.
- Чого ти про свого сина нічого не скажеш? – питають її жінки.
- Що казати? Нічого особливого в ньому немає.
Ось набрали жінки повні відра води й пішли. І старенький дідусь за ними. Ідуть жінки, зупиняються. Болять руки. Хлюпає з відер вода. Ломить спину.
Раптом назустріч три хлопчики. Один через голову перекидається, колесом ходить. Милуються ним жінки. Другий соловейком заливається, пісню виспівує. Заслухалися жінки. А третій підбіг до матері, взяв у неї важкі відра й поніс додому.
Питають жінки у дідуся:
- Що скажете, дідусю? Як Вам наші сини?
- А де ж вони, - питає старенький. – Я лише одного сина бачу.
( О. Осєєва)
Бесіда за змістом
- Як ви розумієте слова дідуся, чому він так відповів матерям?
- Хто з синів виконує свій обов’язок перед батьками?
- У чому повинна виражатися любов до мами, тата?
Учитель : З вашого боку потрібно трішечки уваги і ви свої х батьків зробите щасливими.
- А чи повинна повага до батьків виражатися у словах, якими ви звертаєтеся до них?
- Чи є це, на вашу думку, проблемою сучасності?
Учитель :
- А тепер пропоную послухати, як бачить цю проблему один з українських письменників і висловити своє враження від почутого.
ПОВАГА ЗМАЛКУ
Коли я часом чую, як підлітки, а то й молоді люди звертаються до батьків: «батя», «папаша», «старик», «маманя», «мамаша» або за очі називають їх
«мої предки», - мені робиться боляче й ніяково. Боляче за себе, ніби це стосується мене, і за тих батьків, до яких так звертаються. Чому сьогодні часто з’являється зневага дітей до батьків, відчуженість між ними? Чогось подібного, принаймні в наших селах, колись не чули. В Україні не лише до батька й матері, діда й баби, а навіть подружжя, сусіди між собою зверталися на « Ви». Любов і повагу до батьків, старших, як і працьовитість, гідність у наших родинах виховували змалку.
( Л. Орел)
Учні висловлюють своє ставлення до почутого, обґрунтовують обурення автора нешанобливими формами звертання до батьків.
- Нас обурює таке зневажливе ставлення до батьків.
- Такі діти не люблять і не поважають своїх батьків.
- Шкода батьків, що мають таких дітей.
Учитель: В українській сім’ї головою родини, за традицією, був батько. Суворий, вимогливий, а його любов до дітей стримана, врівноважена. Недарма кажуть, що дитину треба любити так, щоб вона цього не знала. Батьків приклад, батькове слово завжди було законом. Батько має в сім’ї безперечний авторитет. Він уособлюється як захисник, годувальник
УЧЕНЬ
Усе в житті міняється i в'яне,
Усе мина, відходить назавжди.
Лиш батьківська любов ніколи не зів'яне,
Лиш татові слова зi мною назавжди.
Усе, що є в житті — то долі повеління,
А все, що є в мені — то батькове учіння.
Від батька в мене є терпіння i удача,
I розум, батьку мій, — це твоя добра вдача.
Вправа «Мікрофон» Усе мина, відходить назавжди.
Лиш батьківська любов ніколи не зів'яне,
Лиш татові слова зi мною назавжди.
Усе, що є в житті — то долі повеління,
А все, що є в мені — то батькове учіння.
Від батька в мене є терпіння i удача,
I розум, батьку мій, — це твоя добра вдача.
Продовжіть речення
Тато – це…
…звичайна людина, яка робить все можливе і неможливе, аби стати для своєї дитини Суперменом.
. … джерело мудрих порад, хоч здебільшого вони не рятують становища.
. … людина, яка все знає і вважає за краще уважно спостерігати, щоб вчасно підстрахувати тебе.
… людина, яка має глибокі й зважені погляди на політику, спорт, захист навколишнього середовища.
… людина, у якої є скриньки, коробки й інші сховиська, наповнені цінними речами і технічними пристроями, і всяким мотлохом.)
Учитель: Мама… Це перше слово, яке вимовляє дитина і, мабуть, на всіх мовах світу це слово звучить однаково ніжно. У мами найдобріші та ласкаві руки, найніжніша посмішка та найдобріші очі, що світяться любов’ю. У мами чутливе серце – в ньому ніколи не згасне любов до своєї дитини. І скільки б не було тобі років, тобі завжди потрібна мама. І чим більша твоя любов до матері, тим радіснішим і світлішим стає твоє життя. «. Найкращі дні для наших матерів – це дні, коли щасливі їхні діти»
УЧЕНИЦЯ
Крізь дощ, крізь сніги i тумани,
Чи дороги туман обснує,
Приїжджайте частше до мами,
Повертайтесь в дитинство своє.
Забувайте обов'язок, втому,
Не марнуйте дрібницями дні,
Приїжджайте до рідного дому,
Розвесняйте в нім душі свої.
Там ростуть чорнобривці i м'ята,
Де пройшли ваші дні золоті,
Лиш не можуть там вічними стати
Руки мамині — крила святі.
Вправа «Вільне письмо»
(пригадайте той день, коли ви зробили маму щасливою.)
Психолого – педагогічний практикум… (продовжити речення)
(пригадайте той день, коли ви зробили маму щасливою.)
Психолого – педагогічний практикум… (продовжити речення)
1. Моя мама завжди хвилюється за …
2. Коли моя мама говорить зі мною, то …
3. У характері моєї мами мені подобається те, що ….
4. Для своєї мами я завжди стараюсь …
2. Коли моя мама говорить зі мною, то …
3. У характері моєї мами мені подобається те, що ….
4. Для своєї мами я завжди стараюсь …
5. Я не хочу, щоб моя мама ….
6. Перед своїми батьками я зобов’язаний (а) …
Вправа «Історія для душі»
Викладач: Слово «мама» росте разом з нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розцвітає квітка, як тихо світить веселка і гладить дитину по голівці рідна рука. Це – мить, і це – вічність, бо мама завжди з нами, вона живе в нас. Важко усвідомити все те, що вміщує в себе це звичне і водночас дороге слово – мати. Бо матір – це означає мати все. Мама ніколи не вимагає від нас ніяких жертв, а сама жертвує заради нас усім: і сном, і відпочинком.
6. Перед своїми батьками я зобов’язаний (а) …
Вправа «Історія для душі»
Викладач: Слово «мама» росте разом з нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розцвітає квітка, як тихо світить веселка і гладить дитину по голівці рідна рука. Це – мить, і це – вічність, бо мама завжди з нами, вона живе в нас. Важко усвідомити все те, що вміщує в себе це звичне і водночас дороге слово – мати. Бо матір – це означає мати все. Мама ніколи не вимагає від нас ніяких жертв, а сама жертвує заради нас усім: і сном, і відпочинком.
Послухайте одну історію, а потім висловіть свою думку про почуте. Одного вечора, коли мама готувала вечерю, син прийшов до кухні з карткою в руках.
З офіційним виглядом дитина подала картку мамі. Мама витерла об запаску руки і прочитала: (слайд № 11)
- прибирання у кімнаті – 2грн.
- догляд за сестричкою – 3грн.
- отримання відмінних оцінок – 5грн.
Мати зворушено подивилась синові у вічі. Потім взяла ручку і написала: (слайд № 12)
- за те, що носила тебе під серцем 9 місяців – 0грн.
- за ночі, проведені коло твого ліжечка, коли ти хворів – 0грн.
- за те, що втирала твої сльози – 0грн.
- за те, що всього тебе навчала – 0грн.
- за всі обіди, сніданки, канапки до школи – 0грн.
- за все, що даю тобі щоднини – 0грн.
Мати віддала картку синові. Він подивився і написав «Сплачено» і зі сльозами кинувся до матері на шию. (обмін думками)
Робота з прислів’ями (Гра «Збери прислів'я»)Ø
Учитель: Родина, родинні стосунки, виховна роль родини — усе це покладено в основу багатьох наших українських народних прислів'їв та приказок.
Давайте знову зберемось у групи i з двох по¬ловинок складемо приказки та прислів'я про родину.
(Роздаються картки.)
1. Шануй батька й неньку — буде тo6i скрізь гладенько.
2. Добрі діти — батькам вінець, а злі діти — батькам кінець,
3. Яке дерево — такі й квіти, які батьки — такі й ixні діти.
4. Який дуб — такий тин, який батько — такий син.
5. Який кущ — така й калина, яка мати — така й дитина.
6. Мати одною рукою б'є, а другою гладить.
7. Батько краще догляне семеро синів, ніж семеро синів — батька.
8. Добре дитяті, коли добрі батько й мати, коли в xaті лад.
9. При сонці тепло, при матері добре.
10. До людей по розум, до матері по серце.
11. У сокола i діти — соколята.
Учитель: Народна мудрість говорить: «Три нещастя є в людини: смерть, старість I лихі діти». Старість — невідворотна, смерть — невмолима, перед цими нещастями ніхто не може зачинити двері свого дому. А від лихих дітей можна дім зберегти, як від вогню. I залежить це не тільки від ваших батьків, а й від вас самих. Бути хорошими дітьми означає не допустити, щоб життя батька й матері було отруєне вашими поганими вчинками. Умійте бути добрими в думках, у почуттях, у діях. Бережітъ здоров'я своїх батьків. Пам'ятайте, що ранню старість i хворобу батькам приносять не тільки праця, утома, а й сердечні хвилювання, переживания, тривоги, прикрощі.
Учитель: Родина, родинні стосунки, виховна роль родини — усе це покладено в основу багатьох наших українських народних прислів'їв та приказок.
Давайте знову зберемось у групи i з двох по¬ловинок складемо приказки та прислів'я про родину.
(Роздаються картки.)
1. Шануй батька й неньку — буде тo6i скрізь гладенько.
2. Добрі діти — батькам вінець, а злі діти — батькам кінець,
3. Яке дерево — такі й квіти, які батьки — такі й ixні діти.
4. Який дуб — такий тин, який батько — такий син.
5. Який кущ — така й калина, яка мати — така й дитина.
6. Мати одною рукою б'є, а другою гладить.
7. Батько краще догляне семеро синів, ніж семеро синів — батька.
8. Добре дитяті, коли добрі батько й мати, коли в xaті лад.
9. При сонці тепло, при матері добре.
10. До людей по розум, до матері по серце.
11. У сокола i діти — соколята.
Учитель: Народна мудрість говорить: «Три нещастя є в людини: смерть, старість I лихі діти». Старість — невідворотна, смерть — невмолима, перед цими нещастями ніхто не може зачинити двері свого дому. А від лихих дітей можна дім зберегти, як від вогню. I залежить це не тільки від ваших батьків, а й від вас самих. Бути хорошими дітьми означає не допустити, щоб життя батька й матері було отруєне вашими поганими вчинками. Умійте бути добрими в думках, у почуттях, у діях. Бережітъ здоров'я своїх батьків. Пам'ятайте, що ранню старість i хворобу батькам приносять не тільки праця, утома, а й сердечні хвилювання, переживания, тривоги, прикрощі.
Вправа «Постав себе на місце іншого»
Викладач: Ви зараз в такому віці, коли здається, що батьки оточують вас надмірною увагою. Вони звикли вважати вас маленькими, постійно повчають, контролюють: «Піднімайся, спізнишся до школи... Лягай раніше, а то проспиш... Сідай за уроки... Не затримуйся після школи...». Вони радять, із ким дружити, що вдягати, яку музику слухати, стежать за кожним вашим кроком.
«Ну чому вони постійно втручаються у моє життя?». Мабуть, ця думка останнім часом тривожить багатьох із вас. Ви сердитесь, ображаєтесь, наполягаєте на своєму, а вони, відповідно, посилюють контроль, заборони стають іще жорсткішими, і ваші суперечки дедалі частіше закінчуються сварками. Спробуйте подивитися на себе очима батьків.
- Як ви гадаєте, чому вони до вас прискіпуються?
Викладач: Ви зараз в такому віці, коли здається, що батьки оточують вас надмірною увагою. Вони звикли вважати вас маленькими, постійно повчають, контролюють: «Піднімайся, спізнишся до школи... Лягай раніше, а то проспиш... Сідай за уроки... Не затримуйся після школи...». Вони радять, із ким дружити, що вдягати, яку музику слухати, стежать за кожним вашим кроком.
«Ну чому вони постійно втручаються у моє життя?». Мабуть, ця думка останнім часом тривожить багатьох із вас. Ви сердитесь, ображаєтесь, наполягаєте на своєму, а вони, відповідно, посилюють контроль, заборони стають іще жорсткішими, і ваші суперечки дедалі частіше закінчуються сварками. Спробуйте подивитися на себе очима батьків.
- Як ви гадаєте, чому вони до вас прискіпуються?
Розіграти ситуації
1.Ви не хочете лягати спати ввечері…
2.Ви хочете піти гуляти ввечері, а мама вас не відпускає,бо вважає,що вже пізня година для прогулянок.
- Хто перший йде на примирення?
- Що вас більше влаштовує: сварки чи добрі стосунки в родині?
Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки.
Щодня десятки телефонних дзвінків. Щодня ми віддаємо свій час на розмови з малознайомими, а то й незнайомими людьми. Тому що так потрібно. Наші телефоні книжки вже не вміщують телефоні контакти, і коли переглядаєш виклики, намагається пригадати - кому я дзвонив?
Чи залишається час на спокійну розмову з близькими людьми? Чи часто Ви телефонуєте батькам?
Відеоролік «Подзвони батькам. Це просто»
- Хто перший йде на примирення?
- Що вас більше влаштовує: сварки чи добрі стосунки в родині?
Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки.
Щодня десятки телефонних дзвінків. Щодня ми віддаємо свій час на розмови з малознайомими, а то й незнайомими людьми. Тому що так потрібно. Наші телефоні книжки вже не вміщують телефоні контакти, і коли переглядаєш виклики, намагається пригадати - кому я дзвонив?
Чи залишається час на спокійну розмову з близькими людьми? Чи часто Ви телефонуєте батькам?
Відеоролік «Подзвони батькам. Це просто»
ІІІ. Підсумок години спілкування
Учитель : Майже три з половиною тисячі років тому на кам’яних таблицях, які отримав пророк Мойсей на горі Сінай, були вирізьблені слова: « Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тобі було та щоб довголітнім ти був на землі».
Запам’ятайте і понесіть через усе життя своє цю святу заповідь, яка передається із роду в рід. Нехай горить вона на вашому шляху яскравим вогником, остерігаючи від байдужості та безсердечності:
Пам’ятай! У тебе – єдина в світі мати; у тебе – єдиний в світі батько;
Серце батьків завжди вражають невдячність, байдужість дітей.
Пам’ятай! Як ти шануватимеш своїх батьків – так твої діти шануватимуть тебе.
Пам’ятай! Твоє недобре слово – подряпина на ніжній душі батьків.
Пам’ятай! Обов’язок дітей: платити батькам за їх піклування любов’ю і відданістю. Не роби старість батька й матері бідною.
Пам’ятай! Забута могила батьків – твоя бездушність і байдужість.
Пам’ятай! Про старість треба говорити тільки з повагою.
Не можна залишати рідну старшу людину одинокою.
Пам’ятай! Шануй батька свого і матір свою, щоб добре тоді було та щоб довголітнім ти був на землі!!!
ІV. Рефлексія ( учні передають «сердечко», діляться враженнями від заняття)
- Що найбільше запам’яталося?
- Про що замислилися?
Коментарі
Дописати коментар